Padėti mokiniams atrasti savo tikslą yra vienas kilniausių mokytojo darbo aspektų.
Vicki Zakrewski
Mokyti ne visada taip paprasta. Nėra nei vieno universalaus metodo ar strategijos, kuri tiktų visiems mokiniams. Kiekvienas vaikas ar paauglys yra vis kitoks, ir norint tapti sėkmingu korepetitoriumi, būtina tai žinoti. Taigi, jei mokinys atrodo nusivylęs ar praradęs motyvaciją, svarbu išsiaiškinti, kas tai sukėlė ir padėti jam pasitaisyti.
Akademinė sėkmė ir nesėkmė priklauso nuo labai daug ko. Kai kas gali kilti iš paties mokinio, o kai kas gali būti susiję su sudėtinga šeimos situacija, žema saviverte, finansiniais sunkumais ar socialine aplinka. Nors dirbti su mokytis nenorinčiu žmogumi gali būti nemenkas iššūkis, tai kartu yra ir vienas maloniausių ir prasmingiausių momentų. Stebėti, kaip žmogus tobulėja ir atranda save mokymosi procese yra nuostabu.
Taigi šiandienos straipsnio tikslas – pateikti mokytojams praktiškų patarimų apie tai, kaip galima motyvuoti, suprasti ir įkvėpti mokinius, kuriems sekasi sunkiau nei kitiems.
Kaip korepetitoriai gali paskatinti mokinį, kuris nenori mokytis?

Jei esate mokytojas ir jaučiate, kad jūsų studentas visai nesidomi mokymusi, nenuleiskite rankų ir atskleiskite jam tikrąsias mokymosi vertybes! Įdėję kiek daugiau pastangų ir pritaikę kelis paprastus metodus, galite pasiekti gerų rezultatų net ir su visai mokytis nenorinčiais mokiniais.
Užmegzkite ryšį
Daugeliu atveju jauni mokiniai korepetitorių patys nepasirenka – tai už juos padaro jų tėvai arba globėjai. Jei mokinys anksčiau turėjo blogų patirčių su mokytojais, jis galimai jus priskirs prie suaugusiųjų, kurie „moralizuoja“ ir „liepia mokytis“.
Todėl prieš pradedant gilintis į mokomąją medžiagą, verta skirti laiko pažinti patį mokinį ir jo pomėgius – mėgstamus filmus, muziką, laisvalaikio veiklas. Jei atrasite bendrų interesų, mokinys ims laukti kitų pamokų su kur kas didesniu noru. Tai ypač svarbu tiems, kurie patiria mokymosi sunkumų.
Kai sukursite tarpusavio pasitikėjimą, galite pabandyti įtraukti mokinio mėgstamas temas į pamokas – tai padės geriau bendrauti ir sustiprins jūsų ryšį.
Prašykite grįžtamojo ryšio
Kad pasiektumėte gerų rezultatų, svarbu išlikti atviriems ir reguliariai prašyti grįžtamojo ryšio iš mokinių bei jų tėvų. Retkarčiais paklauskite mokinio:
- Ar jauti, kad per pamokas pavyksta pasiekti savo tikslus?
- Ar yra kažkas, kas tau atrodo itin sunku ir trukdo mokytis?
- Ar šios pamokos tau įdomios?
- Jei ne, kas tau jose mažiausiai patinka?
- Kurias dalyko temas norėtum panagrinėti giliau?
- Kaip, tavo nuomone, būtų galima padaryti mokymąsi lengvesnį?
- Ar pamokos tempas tau tinkamas, ar atrodo per greitas arba per lėtas?
Tokie klausimai padės tobulinti mokymosi procesą ir pagerins jūsų, kaip mokytojo, sugebėjimus. O tuo tarpu studentai, kurie mokytis nenori, jausis išgirsti ir supras, kad mokymasis nuo pirmosios pamokos jau nėra statiškas, o kaip tik nuolat tobulėjantis procesas.
Bendradarbiaukite su mokinio tėvais
Daug korepetitorių dirba su nepilnamečiais mokiniais, kuriuos išrenka ir nusamdo jų tėvai. Jei pastebite, kad jūsų mokinys atrodo tarsi būtų „ne savo rogėse“, galite tėvų paklausti, kas, jų nuomone, galėjo tai nulemti. Per daug kapstytis po asmeninius reikalus nevertėtų, tačiau svarbu žinoti, ar vaikas neturi rimtų traumų ar mokymosi sunkumų, kurie neišvengiamai daro įtaką mokslams.

Vardan mokinio gerovės, tėvai ir korepetitoriai turėtų bendrauti kuo atviriau ir dalintis patarimais, kurie galėtų padėti vaikui mokytis ne tik per pamokas, bet ir namuose. Jei mokymasis tampa maloniai leidžiamu laiku su šeima, vaikai dažniau ima jį sieti su teigiamomis emocijomis.
Ypač tais atvejais, kai mokinys susiduria su dideliais mokymosi sunkumais, tėvų įsitraukimas yra būtinas.
Kuomet vaikai mokymąsi sieja su kokybiškai praleistu laiku su tėvais, jie daug lengviau ima kurti teigiamas asociacijas tarp gero laiko ir mokslų.
Interaktyvūs mokymo metodai
Paverskite mokymąsi įdomia veikla
Kad pradinių ir vidurinių klasių mokslas būtų įdomesnis ir naudingesnis, buvo išbandyta daugybė mokymo metodų, kurie parodė puikius rezultatus. Pavyzdžiui? Na, vienas iš jų – Montessori metodas. Šis metodas naudoja ryškias, spalvingas priemones, kurios patraukia vaikų dėmesį. Jis siekia mokyti praktiškai: pasitelkiant specialius įrankius, skirtus mokyti tūrio, skaičių, dydžio ir panašiai.
Be to, labai svarbu teorinę medžiagą sieti su praktiniu pritaikymu. Pavyzdžiui, aiškinant trupmenas, vietoj sausų skaičiavimų galima iškepti pyragą ir naudoti matavimo puodelius, kurie padeda suprasti dalis (1/2, 1/3, 1/4). Vizualūs ir praktiški metodai padės sudominti net ir skeptiškai nusiteikusius mokinius.
Jaunesniems mokiniams taip pat galima pasitelkti technologijas – interaktyvias programėles ar švietimo platformas, pavyzdžiui, „Khan Academy“ ar „ClassDojo“.
Svarbiausia – nereikia būti patyrusiu pedagogu, kad sugalvotumėte naujų būdų dėstyti tradicines temas. Tiesiog pabandykite perteikti informaciją taip, kaip patys mieliau ją mokytumėtės – įdomiai ir kūrybiškai.
Mokinių motyvacija mokytis per apdovanojimų sistemą
Apdovanojimai nėra skirti tik mokykloms – jie gali būti veiksminga priemonė ir privačiose pamokose. Ypač naudinga skatinti tuos mokinius, kurie jau iš anksto yra skeptiškai nusiteikę prieš mokymąsi.
Kai šiek tiek pažinsite mokinį, pagalvokite, kas jam suteikia džiaugsmo ir pagal tai planuokite pamokas. Štai keletas galimų paskatinimų:
- Kompiuterinis žaidimas,
- Pamoka lauke,
- Užkandžių pertraukėlė,
- Laisvas skaitymo laikas,
- Leidimas kelias minutes naršyti telefone.
Žinoma, apdovanojimai turėtų būti derinami su mokymosi procesu, kad neišsibalansuotų pamokų struktūra. O vyresnių klasių mokiniams jų nereikia – jie dažniausiai jau turi vidinę motyvaciją sėkmingai išlaikyti egzaminus.
Skatinkite mokinius išsikelti mokymosi tikslus
Nepriklausomai nuo mokinio tipo ar mokymo kurso, korepetitoriui svarbu užtikrinti, kad jo mokiniai turėtų išsikėlę tikslus. Tačiau kokia nauda skatinti mokinius tą daryti? Štai kelios priežastis:

- Tikslai skatina kritinį mąstymą,
- Tikslai padeda atrasti naujų problemų sprendimo būdų,
- Tikslai leidžia mokiniams geriau suprasti, kaip įveikti problemas,
- Tikslai parodo mokiniams, kad mokymasis turi prasmę.
Tikimės, kad šis straipsnis suteikė jums įkvėpimo! Jei turite savo metodų, kaip motyvuoti mokytis nenorinčius mokinius, pasidalinkite jais komentaruose. Sėkmės mokant!