Praktika turi būti susitelkusi ties smulkiomis technikos detalėmis – pirštų padėtimi ir frazavimu.
Artur Schnabel
Kartais vengiame pripažinti, kad, būdami maži, lankėme pianino pamokas. Ne todėl, kad tai kaip nors sumenkina mūsų socialinį statusą. Paprasčiausiai dauguma mūsų taip ir neišmoko padoriai groti šiuo muzikos instrumentu! Prisiminus gamų grojimą, daugelį tikriausiai ištinka nenuvejamas nuobodulio jausmas.
Puikiai pamenu kaip pianino mokytoja pasakė mano mamai, kad aš paprasčiausiai neturiu talento groti pianinu. Iki šiol manau, kad šis kandus komentaras nebuvo teisingas mano atžvilgiu. Mano nuomone, kiekvienam pradedančiajam muzikantui reikia suteikti erdvės bei laiko mokytis, nebent šis yra vunderkindas. Be pirminio džiaugsmo ir jaudulio, kuomet pirštai pirmą kartą paliečia klavišus, kas gi mėgaujasi grodamas ir kartodamas gamas?
Nenustebčiau, jei gamos ir arpedžiai taip pat nėra dalykas, kurį jums groti patinka labiausiai. Bet niekada neįvaldysite savo pianino technikos, jei neperprasite šių dalykų:
- kodėl gamos yra tokios svarbiops
- Kas yra arpedžiai (ir kodėl jie reikšmingi)
- kaip greitai turėtumėte sugebėti groti gamas ir arfedžius
- kaip gamos ir arfedžiai yra pritaikomi muzikoje
Šiame straipsnyje nekalbėsime apie pianino pedalus. Šiandienos tema – darbas su jūsų pirštais ir pianino technikos tobulinimas.
Itin svarbu praktikuotis kiekvieną dieną ir atkreipti dėmesį į savo pirštus bei rankas. Būtų apmaudu, jei susižeistumėte vos pradėję mokytis. Be to, neteisinga laikysena bei klaidingas rankų valdymas apsunkins mokymosi bei grojimo procesus.
Gamos įvaldymas
Priešingai populiariai nuomonei, kuri egzistavo senais laikais, pianino gamų grojimas nėra tik kankinimo priemonė, kuria siekiama atgrasyti jaunus talentingus mokinius nuo šio dalyko. Gamos gali pasirodyti nuobodžios ir monotoniškos, tačiau jos itin svarbios technikos tobulinimui. Jei vertinsite tik natų lapus, nepastebėsite vieną labai svarbų ir naudingoą dalyką, kurį jums gali suteikti gamų grojimas. Šiuos pratimus sutiksite beveik kiekvienoje melodijų eilutėje.

Gamos skamba nata po natos, oktava po oktavos, aukštyn ir žemyn fortepijono klaviatūra. Tikriausiai jau žinote, kad oktavą sudaro aštuonios pilnos natos. Tiksliau sakant, oktava žymi intervalą tarp vieno muzikinio aukščio ir kito. Pavyzdžiui, C-dur gama prasideda ir baigiasi C - C D E F G A B C. Taigi intervalas tarp dviejų C natų yra viena oktava.
Šiandien naudosime C-dur gamą, nes ją suprasti paprasčiausia. Prieš pradedant, svarbu paminėti, kad šioje gamoje nėra juodųjų natų. Be to, kaip ir visose mažorinėse gamose, C-dur gamoje yra tie patys intervalai – toks pat atstumas tarp natų.
Jums tikriausiai kyla vienas svarbus klausimas. Jei kiekviena jūsų ranka turi tik po penkis pirštus, kaip galite sugroti aštuonias natas? Pirmiausia panagrinėsime tinkamą techniką su dešine ranka.
Uždėkite savo nykštį ant žemojo C, tada kitais dviem pirštais sugrokite D ir E. F sugrosite sukryžiuodami nykštį po trečiuoju pirštu ir likusiais pirštais užbaigsite gamą. Mažasis pirštas turėtų sugroti aukštą C ir tai padaryti dar kartą, kad nusileistų gama žemyn.
Kiekvieną natą grokite vienu pirštu iš eilės. Laikydami nykštį ant F, užveskite vidurinį pirštą ant nykščio, kad sugrotumėte paskutines dvi gamos natas. Vėlgi, nykštys turėtų groti apatinę C natą. Prieš imdamiesi gamų kaire ranka, įsitikinkite, kad jaučiatės patogiai grodami dešinės rankos pirštais.
Kai nykštį dedate po viduriniu pirštu, stenkitės nesukinėti riešo. Čia svarbi taisyklinga forma. Ranka turėtų būti virš pianino klaviatūros, šiek tiek sulenktais pirštais. Grojant riešą reikia laikyti tiesiai – tai geriausias būdas užtikrinti rankos padėtį.
Kuomet įsitikinsite, kad tinkamai grojate dešine ranka, laikas pradėti treniruoti kairę ranką. Tai daroma atvirkščiai – mažasis pirštas yra ant apatinio C. Sugrosite penkias natas, o tada sukryžiuosite vidurinįjį pirštą ant nykščio, kad sugrotumėte paskutines tris. Norėdami pereiti gama žemyn, tiesiog sugrokite pirmas tris natas, pradėdami nykščiu nuo aukštojo C. Kai vidurinis pirštas sugros A, sukryžiuokite nykštį po tuo pirštu, kad užbaigtumėte gamą.
Kuomet abiem rankomis jau galėsite groti gamas be didelių jungimo pauzių tarp pirštų, jau galėsite pradėti groti gamas dviem rankomis. Priklausomai nuo to, kaip patogiai jaučiatės grodami viena ranka atskirai ir abiejomis kartu, gali prireikti šiek tiek laiko, kol priprasite prie šio pratimo. Tačiau iš visų pianino grojimo mokymosi aspektų svarbiausia yra išmokti groti gamas tiksliai. Todėl neapsiribokite C-dur gama; grokite visas oktavas.
Geriausias ir efektyviausias būdas išmokti groti pianinu yra lankyti pianino pamokas. Jūsų mokytojas suteiks jums naudingų patarimų, pagelbės su laikysena ir padės išvengti blogų įpročių išsivystymo.

Arpeggio suvokimas
Nemažai laiko skyrėme gamoms, nes tai yra viena svarbiausių praktikų, kuri reikalinga norint taisyklingai išlavinti pirštų techniką. Po kelių savaičių kasdieninės praktikos jau būsite pasiruošę arpedžiams. Arpedžiai iš esmės yra kas antra oktavos nata. Laikydamiesi C-dur gamos, turėtumėte groti iš eilės C E G C.
Dešinės rankos nykščiu pradėkite groti žemesnįjį C. Smiliumi palieskite ir atleisite E, o viduriniu pirštu tą patį padarysite grodami G. Šiek tiek pasukite ranką, kad mažuoju pirštu būtų patogu groti aukštąjį C. Net jei jūsų ranka ir gali apimti visą oktavą, to daryti nerekomenduojama, kadangi rizikuojate susižeisti.
Geriausia yra riešus visuomet laikyti tiesiai, o pirštus šiek tiek sulenktus. Jums tereikia šiek tiek ištiesti alkūnę, kad ranka būtų tinkamai pasukta grojant aukštąjį C. Tačiau net ir tokiu atveju stenkitės, kad rankos judesiai būtų minimalūs. Nerekomenduojama daryti jokių drastiškų judesių.
Kairiarankiams skirtas arpedžas atspindi dešiniosios rankos pirštų išdėstymą. Itin svarbu atkreipti dėmesį į tai, kad neprireiks nė vienos rankos bevardžio (ketvirtojo) piršto. Mokydamiesi groti mažorinius ir minorinius arpedžus, atkreipkite dėmesį į jų tonų skirtumus.
Palyginti su majoriniais, minoriniai arpedžiai paprastai būna kur kas liūdnesni. Jei norite išmokti groti pianino džiazą, turėsite įvaldyti arpedžio grojimą. Jie dažnai pasikartoja ir pianino džiaze, ir klasikinėje muzikoje.
Kuo gamos ir arpedžiai yra svarbūs muzikai?
Tikriausiai jau susidarėte įspūdį, kad gamos ir arpedžiai nėra skirti tik besimokančiųjų kankinimui. Jie pakloja pagrindą, ant kurio galite statyti visus kitus savo pianino grojimo įgūdžius. Jie padės atpažinti natų modelius ir atpažinti melodijas. Taip pat bus kur kas lengviau išmokti pianino akordus ir tonacijas.
Jei norite ir toliau tobulinti svo grojimo įgūdžius, galite pabandyti pasiklausyti (ir sugroti) arpedžius Pachelbelio „Kanone D-dur“. Jei linkstate prie kažko labiau klasikinio, pasiklausykite trečiosios Bethoveno „Mėnesienos sonatos“ dalies. Tai puikus būdas klausai lavinti!
O galbūt norisi kažko sudėtingesnio? Leonardo Coheno „Hallelujah“ kūrinyje atrasite kairės rankos arpedžio skambesių. Ar jums pavyks juos pastebėti?

Optimaliausi būdai metronomui nustatyti
Viskas, ką mums beliko aptarti – tai tempas. Kaip greitai turėtumėte groti arpedžius ir gamas? Pradėjus groti pianinu, monotonija užklumpa gana greitai, tačiau dauguma mokytojų pradžioje reikalauja itin lėto metronomo. Jums taip pat rekomenduotume pradėti nuo lėtesnės grojimo versijos.
Duokite sau laiko geriems grojimo įgūdžiams išsiugdyti. Atkreipkite ėmesį į savo techniką bei pirštų darbą. Kai jau būsite tvirtai įvaldę pagrindus, galėsite pradėti didinti greitį.
Tiesą pasakius, norint lavinti grojimo greitį, net nebūtina sėdėti prie pianino. Savo pirštų techniką galite tobulinti net ir vaikščiodami, važiuodami autobusu ar žiūrėdami televizorių. Galite netgi atsisiųsti virtualią klaviatūrą, kuri taip pat padės jums lavinti pirštų miklumą. Tai puikus sprendimas tokioms situacijoms, kuomet kiti žmonės, esantys namuose, nenori nuolat klausytis, kaip jūs grojate ir praktikuojatės gamas valandų valandas.
Tačiau kuomet grojate pianinu, pradėkite groti lėtu metronomu. Kai tik pajusite, kad pradedate lenkti savo laiko matavimo prietaisą, padidinkite jo greitį 10 dūžių per minutę (bpm).
Dar viena gera idėja – filmuoti savo repeticijas. Tai yra pats efektyviausias būdas judesių sklandumui užfiksuoti ir didinti pasitikėjimą savimi šioje srityje. Stebėdami save, taip pat lengviau atkreipsite dėmesį į formos ir laikysenos trūkumus, kurie gali pakenkti muzikos kokybei ar net sukelti traumas.
Be to, jei kada sumanysite sugroti duetą, tikrai norėsite įsivertinti savo talentą ir indėlį duete. Sinchroniškas grojimas kartu yra visai kitas, aukštesnis grojimo pianinu lygis.