„Jūsų asmeninės vertybės apibrėžia tai, kas jūs esate.“

Tony Hsieh

Tiek tėvai, tiek mokytojai dažnai pastebi, kad viena didžiausių šių dienų problemų, su kuriomis susiduria mokiniai – moralinio kompaso stoka. Nors iš dalies tiesa, kad šiuolaikiniai mokiniai yra liberalesni ir žymiai mažiau koncentruojasi į moralę nei ankstesnės kartos, svarbu nepamiršti, kad didelę įtaką jų vertybėms daro ir mokytojai. Jų vaidmuo – skiepyti ne tik akademines žinias, tinkamai planuoti mokymus, bet ir padėti jaunajai kartai tapti atsakingais suaugusiaisiais.

Santa Klaros universiteto profesorius Steve'as Johnsonas teigia, kad mokyklos visada siekė ne tik perduoti žinias ar ugdyti įgūdžius, bet ir auklėti mokinius kaip malonius, protingus ir atsakingus žmones. Geriausi mokytojai, kuriuos visda prisiminsime, buvo ne tik puikūs dėstytojai – jie sugebėjo motyvuoti savo mokinius siekti sėkmės tiek akademiniame kelyje, tiek asmeniniame gyvenime.

Geri mokytojai ugdo stiprius charakterius.

Mokytojai ir korepetitoriai siekia ugdyti ne tik protingus, bet ir dorus bei produktyvius piliečius. Tikrai geras korepetitorius nėra tik akademines žinias perduodantis šaltinis – jis yra mokytojas, psichologas ir mentorius viename. Mokyti jaunus žmones atsakomybės ir atsidavimo yra ne mažiau svarbu nei padėti jiems siekti akademinių tikslų.

Šiame straipsnyje aptarsime, kaip korepetitoriai – tiek dirbantys pilnu etatu, tiek užsidirbantys papildomai – gali padėti savo mokiniams formuoti tvirtas vertybes.

Geriausi galimi mokytojai
Pradedame

Kodėl vertybių ugdymas yra svarbus?

Vertybių ugdymas turėtų prasidėti kuo anksčiau, nes vaikai tarsi kempinės sugeria į save viską, ko yra mokomi. Būtent dėl šios priežasties mokytojams ir korepetitoriams svarbu pradėti skirti laiko vertybių formavimui jau pradinėse klasėse. Kodėl tai vertybių formavimas toks svarbus studento ir mokinio tarpusavio ryšiui?

Asmeninės vertybės darbe

Laikas bei laiko parodyta patirtis parodė, kad sėkmingiausiais žmonėmis tampa ne būtinai tie, kurie gauna geriausius pažymius bei egzaminų rezultatus. Priešingai, daugelis profesijų reikalauja įvairių su asmenybe susijusių savybių, tokių kaip gebėjimas priimti sprendimus, darbas komandoje ar gebėjimas įkvėpti kitus.

Būtent dėl šios priežasties korepetitoriai turėtų skatinti mokinius būti geresniais žmonėmis ir suvokti, kokią svarbą vertybės turės šių mokinių ateičiai. Tikrai geri mokytojai ne tik moko dalykų, bet ir padeda mokiniams siekti jų didžiausio tikslo – sėkmingos karjeros ir laimingo, pilnaverčio gyvenimo.

Vertybių mokymas ugdo teigiamas charakterio savybes

Užrašas nat grindinio
Teigiamas požiūris į švietimą ir savo mokytojus yra tai, ką dėstytojai nori perteikti vesdami pamokas savo mokiniams. (Paveikslėlio šaltinis: Unsplash, sydney Rae)

Kai tokios vertybės kaip nuoširdumas, pagarba ir geranoriškumas yra skiepjamos mokiniams besimokant akademinės disciplinos, rezultate jie greičiau išsiugdo gerąsias charakterio savybes. Kokias savybes jie išsiugdo? Pasitikėjimą savimi, ryžtą, discipliną, atsidavimą, nesavanaudiškumą ir atkaklumą – visa tai eina išvien su stipriomis vertybėmis.

Mokytojai turėtų nepamiršti, kad laikas, skirtas padėti mokiniams išsiugdyti gyvenimiškus įgūdžius, turės ilgalaikę išliekamąją vertę – net ir po to, kai mokslai bus baigti.

Teigiamos vertybės yra užkrečiamos

Mokiniai daug ko išmoksta iš kitų rodomų pavyzdžių. Jei jie mato, kad korepetitorius taiko vertybes ne tik dėl asmeninės naudos, bet kartu siekia ir padėti kitiems, tai gali juos įkvėpti elgtis panašiai. Mokytojo rodomas pavyzdys gali turėti didelę įtaką aplinkiniams.

Dėl šios priežasties mokytojai turėtų ne tik demonstruoti geras vertybes savo elgesiu, bet ir dalintis patirtimi apie pagalbą vietinėms ar tarptautinėms bendruomenėms. Net jei ne visi mokiniai dėl to imsis veiksmų, mokytojų istorijos gali įkvėpti dalį mokinių padėti kitiems ir perduoti gerumą iš kartos į kartą.

Vertybių ugdymas stiprina savęs pažinimą

Užrašas ant sienos
Savo pavyzdžiu mokytojai skatina mokinius stengtis ir ugdyti teigiamas savybes. (Paveikslėlio šaltinis: Unsplash, Marija Zaric)

Vienas geriausių būdų lavinti mokinių savimonę – sokratiškasis mokymas. Tai ne tik metodas, padedantis nustatyti nelogiškas ar neetiškas mintis, bet ir būdas suprasti, kas motyvuoja mokinius ir kaip jie gali mąstyti kūrybiškiau.

Naudodamasis šiuo metodu, mokytojas gali užduoti klausimus apie tai, kaip studentai reaguotų į tam tikras situacijas bei kaip jie vertintų nelogiškus teiginius ar kokį vaidmenį šie teiginiai atlieka demokratinėje visuomenėje. Taip pat galima juos supažindinti su tokiomis sąvokomis kaip visuotinės tiesos, teisinės valstybės principai ar Platono idealai apie tiesą, grožį ir gėrį. Šios temos skatina diskusijas apie tai, kas yra teisinga ir neteisinga.

Tikslas ugdyti sąmoningesnius ir kritiškai mąstančius žmones turėtų būti kiekvieno mokytojo ar pedagogo siekis.

Savimonės ir kritinio mąstymo ugdymas turėtų būti vienas pagrindinių kiekvieno mokytojo ar korepetitoriaus tikslų ir tai itin svarbu parodyti mokiniui per pirmąją pamoką.

Kaip mokytojai gali išmokyti vertybių savo studentus?

Užrašas iš medinių kubelių
Rodant mažus, tačiau veiksmingus gerumo gestus paskaitų metu, mokiniai išmoks vertingų pamokų. (Paveikslėlio šaltinis: Unspash, Brett Jordan)

Vienas dalykas yra žinoti faktą, kad vertybes reikia ugdyti, tačiau visai kitas – mokėti kaip jas perteikti. Bendraudami su labiau patyrusiais mokytojais ir skaitydami kokybiškai parašytus straipsnius švietimo temomis, mokytojai gali patobulinti savo vertybių ugdymo įgūdžius.

Todėl, nieko nelaukdami, aptarkime tris pagrindinius būdus, kaip studentai gali būti mokomi vertybių.

Rodant gerumo gestus

Pagrindinės vertybės, tokios kaip gerumas, gali būti perteikiamos teigiamai ir draugiškai bendraujant su jų tėvais bei mokyklos personalu. Taip pedagogai tampa tinkamu pavyzdžiu vaikams.

Be to, švietimo aplinkoje net ir maži gerumo gestai, pavyzdžiui, sausainių iškepimas mokiniams, jų pastangų įvertinimas ar laisvės saviraiškai suteikimas, gali turėti didelį poveikį.

Skatinant nuoširdumą

Sąžiningumas – geriausia praktika!

Kita svarbi vertybė, kurią svarbu ugdyti mokiniuose, yra nuoširdumas. Kai pedagogai atvirai pripažįsta savo klaidas ar tam tikras silpnybes, mokiniai pradeda suprasti, kad apie jas kalbėti be padailinimų yra visiškai normalu.

Be to, jei mokiniai mato, kad už atvirą klaidos pripažinimą jų niekas griežtai nebaus ir nesmerks, jie supras, kad sakyti tiesą nėra baisu. Tai vienas iš efektyviausių mokymo metodų, padentis kurti gerus tarpusavio santykius.

Kalbant apie pagrindines vertybes

Vienas paprasčiausių būdų išmokyti pagrindinių vertybių – tai nuo pat pradžių jas aiškiai įvardyti. Pasidalijimas klasės taisyklėmis, pagarbos vienas kitam svarba ir bendravimo normos parodo mokiniams, kad vertybės yra neatsiejama pamokų su korepetitoriumi dalis.

Korepetitoriai turėtų aiškiai pasakyti, kad patyčios ar nepagarba klasėje nėra toleruojamos.

Kai kurie mokytojai savo klasėse netgi turi lentas, kuriose užrašytos pagrindinės vertybės, tokios kaip sąžiningumas, gerumas, pagarba, dėmesingumas ir kt.

Tikimės, kad šis straipsnis padės mokytojams sėkmingai skiepyti vertybes savo mokiniuose kartu su pagrindine mokymo programa.

Ar jums patiko šis straipsnis? Pasižymėkite!

5,00 (1 rating(s))
Loading...

Aleta

Virš 10 metų dirbu su copywriting’u ir SEO, mano specializacija – skaitmeniniai produktai, e.komercija ir turinio strategija. Mano tikslas – sudėtingas temas pateikti aiškiai ir įdomiai, nesvarbu, kas tai bebūtų. Superprof platformoje dalinuosi savo žiniomis, kad mokymosi procesas būtų ne tik prieinamas, bet ir malonus!